Andre el-bobler og konverteringer


I løpet av den tiden jeg har tenkt å kjøpe ei boble og konvertere den til elbil er det 2-3 bobler som har blitt konvertert her i Norge. Dette er en inspirasjon som har spredt seg fra utlandet, og spesielt fra USA hvor bobler er populære konverteringsobjekter (både fordi de er fine biler, men også fordi de er en av de enkleste bilene å konvertere). Noen stater gir også mye i pengestøtte til folk som konverterer bilene sine til elektrisk; hvorfor har vi ikke noe slik her i Norge?

Den ene er konvertert og registrert som elbil av liten gjeng på høyskolen i Gjøvik. De pusset bilen opp fra bunnen av og har tatt i bruk motor og kontroller fra en gammel el-truck, og laget adapterplate selv. Selve systemet er bare 48V (som betyr lav aksellerasjon og fart på maks 65 km/t) og med 10 KWh batterikapasitet. Se bilder og les flere spesifikasjoner på http://www.evalbum.com/3602. Jeg var forresten innom høyskolen i Gjøvik på gjennomreise i fjor og så litt på bilen.





Plastdeksel over motorrommet.

Den lille truck-motoren.

Under motoren, en plastboks for å beskytte mot veiskit og for å samle en liten mengde varmluft til kupéen.

Den andre var en konvertering av Pelle Politibil i Bodø, som liksom ble konvertert av noen ungomsskolejenter (jeg tror nok de fikk mye hjelp til å utføre dette av andre).


Jeg hørte ikke mer til prosjektet og i sommer reiste jeg tilfeldigvis innom Bodø og fikk øye på Pelle utenfor politistasjonen, med ladeledning tilkoblet, hvor vi kjørte innom for å se på. Da vi undersøkte bilen nærmere så jeg at den hadde en vanlig bensinmotor baki, og uten elbil-registreringsskilter... skuffende. Ser ut som at den har blitt konvertert tilbake til bensin igjen. :( Det snåle var at den var koblet til en strømledning... *wtf*

Den tredje elbobla som jeg vet om i Norge leste jeg litt om på nettet; at det var et prosjekt på en videregående skole, muligens et sted i nord-Trøndelag... vet ikke om den har blitt registrert.

Men det er flere andre biler som har blitt konvertert til elektrisk her i landet, blandt annet Øyvind Holst sin 2CV (2EL), og Andreas Haveland sin Peugeot 205 XL.


Den siste bilen her møtte jeg på gata i Oslo, og er en elektrisk sportsbil som heter Tesla Roadster, som har en aksellerasjon på 0-100 km/t på 3,7 sekunder, og en rekkevidde på 300-400 km pr. ladning! Skulle gjerne hatt et slik system i el-bobla, hehe. Bilen her var mye mindre/lavere i virkeligheten enn jeg trodde.

Ta en titt innom www.evalbum.com for litt inspirasjon, som er en gigantisk samling av ulike elbiler med tilhørende spesifikasjoner og bilder.

I underalbumet for bilmerket "Volkswagen" finner du mange el-bobler; de fleste fra USA. Det var der jeg fikk idéen om at jeg ville ha en el-boble for mange år siden. :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar