Diverse problemer

Det er på tide å gi en liten oppdatering her på hva som har skjedd siden sist, for jeg har vært litt for opptatt med andre ting til å ta meg tid til å skrive her, og så har det blitt litt avglemt, dessverre. Det er synd at det er et år siden sist oppdatering.


Men ja, vi har altså bestilt alle el-bil-delene som vi trenger til konverteringen (utenom batteriene, hvor vi skal gjenopplive brukte blybatterier -i første omgang... kanskje blir det lithium-batterier eller noe annet bedre etterhvert når det blir billigere å få tak i). Dette er et sett med kvalitetsdeler fra Rebirth Auto i USA:

- Kostov 10" DC motor (144-196V)
- VW motoradapter
- EVnetics Soliton Kontroll-enhet
- DC/DC-konverter
- EVnetics "Forgasser"-kontroll
- Diverse utstyr, som kabler, sikringer, klemmer, brytere, og lignende.
- Anbefalt koblingsskjema

Selvsagt kunne vi fått tak i rimeligere deler, som feks. el-motor og kontroll-enhet fra brukt truck på skraphaugen, hjemmemaskinert motoradapter, og andre brukte ting innenlands, for å spare mest mulig med utgifter. Men dette har jeg altså ikke tatt meg bryet med, og jeg ville dessuten helst få tak i kvalitetsdeler med bra ytelse/effekt. Så det ble ganske kostbart. Rundt 40000 kr uten moms, og 50000 kr med moms... den momsen svir litt!

For en del måneder siden, i slutten av april, så var vi en tur i Oslo for å hente delene til elbilen. Tollen ville at jeg skulle oppgi innhold og fortolle den før den ankom med frakteskip, og det var jo i seg selv greit nok. Det var en stor pakke, og jeg var glad og lettet over å endelig ha mottatt den. Etter å ha brukt mange mange timer på å kjøre til Oslo og tilbake igjen (selvsagt kombinert med diverse besøk og slik), så var det på tide å lesse av pakken hjemme og se på innholdet....


Pakke på palle.

 Ekstra tykke kabler.

Motoradapter.
Kontroll-enhet på opp til 600A!
 DC/DC-konverter

 Diverse småkomponenter.

Koblingskjema og t-skjorte

Til min store forskrekkelse så manglet det både motor (til over 13000 kr), og "forgasser"-kontroll, til tross for at der var 2 tomme esker der som kunne passet delene! Jeg ble frustrert og redd for at delene hadde blitt stjålet ett eller annet sted langs frakteruten, ellers så hadde firmaet lurt meg.

Jeg kontaktet leverandøren Rebirth Auto via epost og forklarte hva som hadde skjedd. Etter en stund fikk jeg endelig svar, og de sa at de hadde valgt å sende motoren fra en annen lokasjon (fabrikkens hjemland, Bulgaria), men "forgasser"-kontrollen hadde de visst glemt å sende med! Godt at ikke delene hadde blitt stjålet i hvertfall. Det var likevel litt nedtur for meg, siden jeg hadde tatt den lange turen helt til Oslo for å hente delene, og jeg ville ikke gjøre det igjen.. det hadde blitt unødig mange utgifter (det er kostbart å kjøre hele den veien og tilbake igjen) og ikke minst bortkastet tid.

Jeg kontaktet dem igjen om problemstillingen, og de sa at de skulle sende de manglende delene til min hjemadresse, noe som var veldig lettende å høre.

Nå mange måneder etter, så fikk jeg plutselig melding fra Spirit Air Cargo på Gardermoen om en pakke som hadde ankommet; det var motoren. Den måtte hentes og fortolles innen 3 dager sa de! For det første så hadde jeg ikke anledning til å komme og hente den, og for det andre så var det ikke riktig at jeg skulle betale den dyre avgiften igjen!

Toll er noe tull!

Etter mange mange telefoner (hvor ingen ville påta seg noe ansvar og sendte meg fram og tilbake) med Spirit Air Cargo, tollen, og eposter med de som fortollet forrige pakke, for å prøve å ordne det slik at jeg slapp å betale dobbelt opp i moms, så kom vi fram til at i tillegg til alle beviser som dokumentasjon, kvitteringer, og kopier av eposter så måtte jeg også ha bevis fra leverandøren. Det var litt stress ettersom fristen på 3 dager holdt på å renne ut, men vi fikk endelig ordnet med det vi trengte av beviser på at vi allerede hadde betalt moms på delen som kom.. og vi fikk noen venner av oss som bor i nærheten av Gardermoen til å hente motoren for oss. Alt gikk heldigvis bra, til tross for styr, og nå står motoren og venter på oss i Hurdal Økolandsby.. til vi får tid til å hente den. :)

Nå mangler jeg bare "forgasser"-kontrollen, før jeg har mottatt alt i bestillingen. Har sendt epost og etterlyst den til leverandøren. Håper det ikke blir flere problemer.

Så trenger jeg å samle blybatterier for gjenoppliving, før konverteringen kan starte. Burde også ha en dialog med biltilsynet om konverteringen. "Ting tar tid"... og "alt til sin tid". Det haster ikke slik voldsomt for min del å få konverteringen ferdig, siden det er så mye annet jeg må prioritere å gjøre nå for tiden..

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar