En etterlengtet oppdatering!

Bloggingen om dette prosjektet har ligget på is i over et år, men det betyr ikke at det ikke har gått framover! Jeg vil nå ta en liten oppdatering på en del som har vært gjort siden sist.


Vi har dog ennå ikke fått konvertert bilen til elektrisk; hovedsakelig på grunn av at komponentene koster en del penger, men også fordi at oppussing og istandsetting av bilen har vært prioritert først. Vi har heller ikke hatt så mye tid til å holde på med bil.

Etter lakkeringen fikk vi skrudd bobla sammen igjen og byttet ut noen deler og pakninger, hatt den på eu-kontroll og flyttet nordover til Molde. Sist sommer klarte vi å få bilen lydisolert invendig, med dyr isolasjon, noe som hjalp mye på støynivået, og installert stereoanlegg og laget høyttalerkasser. Vi fikk på nye stigbrett, fikk rustbeskyttet en del av understellet, og lagt inn nye tepper, fikset bagasjeplater med sort skinntrekk (som man kan bytte ut baksetene med for å få større bakasjeplass baki). Elektriske ledninger og koblinger ble trukket, festet og koblet.


Som en midlertidig løsning koblet vi på en hydrogen-booster (kjøpt fra Hydrogen Garage - http://hydrogengarage.com/) som øker effekten på motoren, forlenger rekkevidde, og minsker bensinbruk og forurensing. Den fungerer hovedsakelig ved at den produserer hydrogen ut av vann via elektrisiteten på dynamoen, og mater denne gassen inn i luftfilteret før forgasseren, slik at den forbrennes sammen med bensinen og gir en kraftigere og mer fullstendig forbrenning av bensinen... derav mindre forurensing og bedre rekkevidde, siden hydrogen er mer eksplosiv og kraftfull enn bensin, og blir til rent vann når det forbrennes. Vi tok noen tester med boosteren, og det viste seg at vi forlenget rekkevidden vår med rundt 20-30%, noe som slettes ikke er verst! Men det er likevel ikke helt optimalt med tanke på en permanent løsning!

Ellers har det vært noen kjedelige småproblemer med motoren som man måtte rette opp i. Det er jo en gammel motor, som krever en del vedlikehold.. Den lager utrolig mye bråk, stinker, forurenser, og lekker olje. Så jeg må igjen understreke at jeg gleder meg til å gjøre den om til elektrisk, som vil innebære tilnærmet null vedlikehold av motor, miljøvennlig, økonomisk, stillegående, og bedre effekt og aksellerasjon!

Siden vi ikke har hatt tilgang på garasje på den nye plassen vi flyttet til bestemte vi oss for å sette bort bobla på lagring over vinteren, for å minske slitasje og eventuelle rustproblemer med saltede veier og fuktig sjøluft. Det er lurt å ta vare på sine eldre, hehe. Nå har vi fått bygget en enkel garasjestruktur bak huset med presenninger, hvor vi kan ha bobla når den ikke brukes og holde på med ting som skal gjøres under tak. :)

Alt i alt har vi kommet ganske langt med oppussingen og istandgjøringen av bobla, og det er ikke så veldig mye som gjenstår. Utenom det som er nevnt her er det også mange småting som har vært gjort med bobla, men jeg dropper å skrive om så mange detaljer her og nå.

Vil prøve å holde bloggen her oppdatert litt oftere. :)

Rustbeskyttet gulv, klar for isolering og teppetrekking...

Skrape bort gammel morken isolasjon baki...

Isolere inni dører og vegger med 1-2 lag vibrasjonsdemping og 1 lag lyddemping.

Laging av bagasjeplater..


Et mykt dempelag utenpå platene.

Trukket med sort skinnstoff..

Ekstra isolering med filt inni vegg.

Den mest støyutsatte plassen baki. Flere lag med med vibrasjonsdempematter og lyddempingsmatter er brukt her. Det samme er brukt rundt hjulbuer og i gulvet. Dyre saker, koster mye!

Ekstra isolasjonsfilt...

 
Nytt sort trekk i skinn-stoff...

Slik ble bagasjeplatene, som jeg fant på å lage, som erstatning til bakseter. Dette er en Veldig praktisk løsning for større bagasjeplass! Man kan enkelt bytte baksete med bagasjeplater når en føler for. :)

Høyttalerkasser foran i bilen, ved føttene. Jeg hørte om noen som hadde bygget slike, og fikk lyst å prøve selv. Mye prøving og feiling med pappmodeller, før jeg fikk bygget trekassene av MDF-plater.



Installasjon av høyttalerkasser..

Høyttalerkasse trekt med sort teppe, som i ett med bilen. Ble veldig fornøyd med resultatet; bra utnytting av plass og mye bedre lyd enn om en skulle hatt høyttalerne i dørpanelet! :D

Sist men ikke minst, det som gjorde susen på lyden, en liten men relativt ganske kraftig bass-sub som passer perfekt under baksetet, uten å ofre noe lagringsplass!

Sette inn framseter, skru på stigbrett, koble på MP3-stereo, og så klar for ferie! :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar