Introduksjon til prosjektet

Jeg har de siste to årene tenkt en del på dette med å anskaffe meg en bil, siden det snart vil bli en nødvendighet å kunne reise rundt og frakte ting uten å være avhenig av andre eller fastlåste kjøreruter. Å ha egen bil vil gi langt større frihet. Men over de siste ti årene har jeg hatt et veldig negativt syn på dagens olje- og bensindrevne biler, og jeg har tenkt at jeg aldri vil ha noe slik, basert på flere gode grunner.

- For det første synes jeg at forurensingen som blir skapt av disse maskineriene har en ganske ille innvirkning på naturen, mennesker, planter og dyr, med mange giftige og helsefarlige avfallstoffer. Jeg ønsker ikke være en del av denne destruktive prosessen.

- For det andre vil jeg ikke underkaste meg oljeindustriens mørke energislaveri, hvor vi blir grovt utnyttet og lurt til å tro at olje er det eneste gode alternativet til drivstoff. Siden omtrent alle er avhengig å bruke bil i det daglige liv, og siden olje blir presentert som det eneste brukbare drivstoffet, så er alle økonomisk slavegjort under oljeindustrien som kan sette prisen slik de ønsker. Som alle vet, så er olje og bensin dyrt, og prisene stiger hele tiden.

- For det tredje så liker jeg verken skiten, lukten eller bråket som disse oljebaserte kjøretøyene lager.

Med dette i tankene så har jeg sett to veldig gode, rene og billige alternativer til oljebasert drivstoff. Det ene er elektrisitet og det andre er hydrogen/vann. Jeg her kun ta for meg elektrisitet, siden prosjektet mitt og denne bloggen dreier seg om elektriske biler. Du kan likevel lese en artikkel jeg har skrevet om hydrogen/vann som drivstoff her. Uansett så har elektriske biler den mest effektive utnyttingen av energi i sammenligning med andre systemer, og vil nok derfor være det foretrukne "drivstoffet" av framtiden.

Så derfor har jeg bestemt meg for å skaffe meg en elektrisk bil.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar